Det har skjedd mye spennende innenfor produktkategorien skilt den siste tiden. På noen områder er det fortsatt de klassiske plakatene og papirskiltene som dominerer, men digitale skilt har også etablert seg som et svært attraktivt alternativ. Det er viktig å vurdere alle muligheter mot hverandre når man skal finne den optimale skiltløsningen.
Enkle «analoge» skilt gir deg mye fleksibilitet
De vanlige «analoge» skiltene er fortsatt vanligst innenfor kategorier som skilt til kontor og butikk, med unntak av for eksempel hylleskilt i dagligvarebutikker. Papirskilt har sine utfordringer, for eksempel når det skjer hyppige prisendringer, men samtidig er de befriende enkle og fleksible å bruke.
Det er kanskje særlig denne lave terskelen som gjør det så interessant å bruke vanlige skiltholdere, plakatrammer og andre enkle løsninger. Selve plakaten vil selvfølgelig ofte designes i digital form før den skrives ut, men det er fortsatt veldig enkelt og greit å kunne forholde seg til en fysisk plakatholder der du kan skifte ut budskapet i løpet av noen sekunder.
Digitale skilt med sofistikerte muligheter
På enkelte områder har digitale skiltløsninger tatt over helt. Det gjelder for eksempel de allerede nevnte hylleskiltene med priser i dagligvarebutikker, men de store skiltene hos hurtigmatrestauranter er et annet godt eksempel. Disse skiltene gir mange muligheter når det gjelder å kombinere prisbudskap med ulike kampanjer, som i tillegg kan justeres og skreddersys.
Mindre virksomheter kan selvfølgelig også benytte seg av digitale skilt, det finnes relativt rimelige løsninger som har senket terskelen for å komme i gang med heldigitale skilt. Det er imidlertid viktig å ha et forhold til hva det egentlig er man vil oppnå ved å bruke digitale skilt. I noen situasjoner vil man kanskje bare erstatte en vanlig plakat med en belyst skjerm, i andre sammenhenger vil man vise mange ulike budskap. Med godt forarbeid kan du skape spennende skiltløsninger som drar nytte av de nyeste digitale trendene innenfor produktkategorien.